wi-fi przez NetGear

Jako że AmigaOne 500 posiada ograniczoną liczbę slotów, nie ma jak „zrobić” sieci bezprzewodowej wi-fi. Pozornie, gdyż można ograniczenie płyty głównej obejść, i o tym chcę dziś napisać.

Kluczem do sukcesu są urządzonka przeznaczona dla sprzętu niekoniecznie będącego komputerem. Umożliwiają uzyskanie na nich internetu – chodzi tu o telewizory, czytniki do nich i różne przystawki robiące za „Smart TV”.

Takim urządzonkiem które wziąłem na celownik jest NetGear WNCE2001 o którym wspominałem w artykule Modernizacja komputerka. Nie jest to nowość (2010 r.), ale akurat co do niego miałem pewność że z AmigaOne zadziała, dlatego zdecydowałem się na takie rozwiązanie.

Na Allegro są w ofercie ciągle te adaptery, przeważnie „zmiotki magazynowe” w opakowaniach zastępczych. Akurat pech (choć może niekoniecznie) sprawił że wtedy gdy chciałem kupić akurat był tylko oryginalny (nówka nigdy nie otwierana) co dało aż 150 zł.

WP_20160616_10_02_52_Pro

Zawartość to instrukcja w różnych językach, adapter, zasilacz, kabel USB i kabel sieciowy.

WP_20160616_10_09_03_Pro

WP_20160616_10_10_11_Pro

Warto podkreślić że produkt jest wysokiej jakości, przykładowo kabel sieciowy nie jest zwykłą skrętką tylko jest fabrycznie wykończony.

WP_20160616_10_15_04_ProProducent zadbał nawet o samoprzylepne rzepy

WP_20160616_10_14_30_ProZasilacz – zwyczajny 5V i 1A

Sam adapter jest niewielki (jak dla mnie) i estetycznie wykonany.

WP_20160616_10_12_04_Pro

WP_20160616_10_12_12_ProWP_20160616_10_12_20_ProWP_20160616_10_12_31_ProWP_20160616_10_12_40_Pro

Instalacja urządzenia

Po podpięciu kabelków i adaptera do komputera (nie sposób się pomylić) zapalają się kolejno diody. Ostatnia czerwona oznacza że sieć wi-fi nie pracuje. Trzeba wcisnąć przycisk z tył obudowy (WPS) ale dopóki adapter nie będzie skonfigurowany nic to nie zmieni.

WP_20160618_16_08_26_Pro

Optymistycznie odpaliłem IBrowse ale otrzymałem komunikat że skrypt nie jest obsługiwany. Więc uruchomiłem Odyssey (to nie była najnowsza kompilacja). Instalacja poszła bez problemu. Jeśli nie uruchomi się automatycznie – trzeba wpisać dowolny adres internetowy, nieudana próba połączenia zainicjuje „instalator”.

Wybór języka jest iluzoryczny – jest ich kilka i nie ma polskiego. Domyślne opcje są dobre.

ng1ng2ng3

Poniżej właściwa konfiguracja – wybór sieci, czyli w sumie własnego routera

ng4

Kolejno podanie hasła do niego

ng5

Następnie automatycznie łączy się z internetem – trwa to 2 minuty

ng6

Na koniec wyświetlane jest podsumowanie.

ng7

Niestety internet nie działał, zrobiłem restart komputerka.

Automatycznie chciał zaktualizować się firmware – nie było nowszej wersji, więc automatyczną aktualizację wyłączyłem.

ng8

Poniżej wszystkie ekrany opcji

ng9ang9bng9cng9dng9eng9fng9gng9hng9i

Na przedostatnim widać że Knowledge Base nie jest dostępne (produkt nie wspierany przez producenta). Na ostatnim – widoczny link do pobrania manuala w PDF.

Test

Szybkość łącza testowałem pod SysMon

ng9k

Dla innych serwerów wyniki są zbliżone, różnice dotyczą głównie pingu. Nie to jest istotne, a porównanie do Windows – transfer powinien być na poziomie: 30 Mbit pobieranie i 15 Mbit wysyłanie. Czyli są różnice, na szczęście wysyłam coś rzadko a prędkość 22 Mbit jest do przyjęcia. Do tego że internet na amidze jest wolniejszy po prostu przywykłem.

Testowałem też zasilanie przez USB – jest w porządku. Zauważyłem że po zmianie zasilania (czyli rozłączeniu urządzenia de facto) musiałem robić restart żeby mieć internet. W praktyce takie coś nie wystąpi – przy stałym podłączeniu do komputera internet jest po starcie dostępny bez żadnych zabiegów, pomijając „szturchnięcie” przyciskiem WPS z tyłu obudowy.

Gniazda są ciasne, wypięcie się wtyczki zasilacza jest po prostu niemożliwe.

Jeśli chodzi o grzanie się to jest w normie. Adapter jest ciepły ale nie gorący, zasilacz nawet letni. Nie robiłem długich testów (ami włączam średnio na godzinę czasu) ale nie sądzę żeby były z tym problemy.

Jeśli chodzi o wady to nie znalazłem, ale szukałem po innych recenzjach, i w komentarzach pod nimi. Są głosy że adapter ma słaby zasięg, a także że replikuje sygnał routera (czyli inne urządzenia mogą podłączać się do niego zamiast do routera). Były też opinie o grzaniu się urządzenia, ale (podobnie jak opinie o słabym zasięgu) dotyczą sytuacji zasilania z USB.

Z ważnych cech produktu trzeba wspomnieć że z racji użycia interfejsu Ethernet prędkość nie przekroczy 100 Mbit (12,5 MB/s). Urządzenie pracuje w standardzie 802.11 n.

Ocena

Bardzo dobra. Byłaby niższa gdyby wybór był większy, ale w sumie do czego się przyczepiać, o co i po co?  Minusem może jest cena, choć jak na amigowe standardy nie jest tragicznie. Jeżeli tyko przeglądarka obsłuży „instalator” czyli skrypt to adapter NetGear WNCE2001 powinien zadziałać z każdą Amigą.

Dla niezdecydowanych – do pobrania usermanual

 

[ ↑ ]
Zabierz mnie na górę!

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.