Własny blog – cz.2

Podstawy edycji

Jak się zabrać do tego?

Po lewej stronie masz menu. Dostępne opcje są rozwijalne.

Klikasz Wpisy -> Dodaj nowy i piszesz :-)

Tytuł i treść wpisu można potem zmienić po opublikowaniu, ale nie można dodawać wpisów wstecz. Wpisy mają jeszcze jedną wadę – w miarę jak ich przybywa na stronie głównej widoczne są jedynie początkowe fragmenty, a starsze wpisy z czasem są „spychane” w dół. Taka jest forma bloga po prostu.

Tych ograniczeń nie ma w przypadku stron – w menu po lewej opcja Strony -> Dodaj nową.

Ekran edycji wygląda identycznie, za to po prawej stronie pojawią się ważne opcje:

Kolejność – wpisujesz cyfrę, w ten sposób możesz decydować o kolejności stron w swojej tworzonej stronie/blogu

Rodzic – możesz wybrać istniejącą stronę, wtedy ta nowa stanie się jej podrzędną – tak tworzysz rozwijalne menu

Tak więc bloga tworzysz dodając wpisy i nowe strony, proszę rozróżnić wpisy od stron bo inaczej to działa.

Przykładowo widget RSS służy do informowania o nowościach, ale działa tylko z wpisami – nie ze stronami. Czyli tworzysz sobie stronki i całą strukturę, wpisy wykorzystując jedynie do informowania poprzez RSS o nowościach. Oczywiście można zrobić bloga w oparciu o same wpisy, ale wtedy wyszukiwarka jest niezbędna.

Omówienie przydatnych widgetów

Widgety to są dodatki rozszerzające możliwości strony.  Nie zawsze wszystkie są dostępne – zależy to od wybranego motywu.

Widgety wybierasz z menu po lewej w Wygląd -> Widgety. Dodajesz do strony przeciągając je na pozycje w prawej części ekranu. Masz tam pola  Primary Sidebar, Secondary Sidebar (czyli widgety będą potem wyświetlane po bokach strony) bądź Footer Area One, Two, Three (dół strony kolumna pierwsza, druga, trzecia).

dodane: ostatnio po aktualizacji WordPressa przeciąganie nie działa, trzeba wcisnąć Add (jest w miejscu gdzie na obrazku pisze po polsku Dodaj) i z okienka jakie się pojawi wybrać miejsce gdzie ma znaleźć się widget.

Na obrazku wyżej widoczna tylko część dostępnych widgetów.

Na pewno przydatnym widgetem jest Akismeta – blokuje spam, a konkretnie reklamiarskie komentarze. Działa bezbłędnie.

Także widget RSS – dzięki niemu ktoś może założyć subskrypcję twojej strony i dzięki mechanizmowi RSS zostanie poinformowany automatycznie o nowościach na stronie.

Dla przykładu – tak jest u mnie:

można sobie porównać z tym co jest wyświetlane

Inne widgety z jakich korzystam to:

Statystyki bloga– licznik wejść

Kalendarz– stosuję jako po prostu wyświetlany kalendarz :-) właściwe zastosowanie – daty wpisów na blogu są podlinkowane i można przejść do nich klikając w datę właśnie

Szukaj– wyszukiwarka; prowadzi do wpisu/strony; niestety nie podświetla słowa

Najnowsze wpisy – wyświetla ostatnie wpisy bloga

Najbardziej popularne pozycje&Strony – działanie tego jest dyskusyjne (nie do końca pokrywa się ze statystykami odwiedzin); wyświetlane są ostatnio odwiedzane strony – tak więc może być tam długa lista, a może też nie być niczego (jeśli blog jest rzadko odwiedzany).

Zwiększanie popularności strony

W menu Kokpit -> Strona główna masz wgląd w Statystyki. Jest to jednak słabe narzędzie, bo wyświetla jedynie co było wyświetlane i ile razy. Podane są tam także informacje o najpopularniejszych wpisach/stronach i najczęściej szukane (wpisywane frazy wyszukiwania dla naszej strony) – no to jest już coś.

W menu Kokpit -> Statystyki strony nie dowiemy się nic nowego – w zasadzie służy tylko do analizy historycznych wykresów.

W menu Narzędzia -> Dostępne narzędzia mamy link Google Webmaster Tools który prowadzi nas do czegoś bardziej konkretnego. Trzeba się zarejestrować, ale to żaden ból zwłaszcza jeśli ktoś już korzysta z usług Google (np. poczta). Ogólnie Google oferuje sporo powiązanych narzędzi, ale do rzeczy – co nam dają w tym konkretnym przypadku „Narzędzia dla webmasterów”?

Żadnych cudów. Możesz zobaczyć stronę tak, jak widzi ją Google.

Są  szczegółowe wykresy dla zapytań i wyświetlanych stron, oraz opcje pozwalające poprawić indeksowanie (to ostatnie jest przydatne).

Nie ma np. podanego niczego co pozwoliłoby na konkretną identyfikację odbiorców. Czyli nie wiesz czy artykuł o liczbie odsłon 10 przeczytało 10 osób – każda po razie, czy też 3 osoby po kilka razy. To utrudnia troszkę ocenę zainteresowania odwiedzających – w jakim kierunku rozwijać stronę.

Pozostaje analiza wyszukiwanych słów – czego ludzie szukają na naszej stronie – ale to ma sens gdy tego jest dużo, gdy faktycznie jest co analizować. W początkowym okresie – postaw na kreatywność.

Gdzie definiujesz słowa kluczowe? Dla wpisów – w lewym menu strony w Wpisy -> Tagi.

Nie zapomnij o zaznaczeniu w widoku edycji strony tej opcji na dole:

Dzięki czemu pod każdą stroną pojawią się przyciski „Podziel się”. Możesz zdefiniować jakie – w zakładce w menu po lewej Ustawienia -> Dzielenie się.

Stronę można rozreklamować w innych miejscach w których „jesteś” w sieci. To da ci skokowy wzrost odwiedzin, ale bez wysiłku z twojej strony to się nie utrzyma. Ciągle trzeba coś robić przy stronie, ona musi „żyć”.

.

Tyle ode mnie w temacie własnej darmowej  stronki opartej o WordPress. Trzeciej części nie będzie – pasuje wreszcie napisać coś o Amidze ;)

.

dodane

Pojawiła się (grudzień 2012) lepsza możliwość analizy ruchu na stronie, mianowicie dostępne są ograniczone statystyki gości.

statystyki nowe

Jak interpretować wykres?

Podana jest liczba odsłon i liczba gości. Im większa różnica wysokości między liczbą odsłon (jasny słupek) a liczbą gości (ciemny słupek) tym lepiej. Oznacza to, że odwiedzający przeglądali więcej jak 1 stronę po wejściu, czyli treści na blogu zainteresowały ich.

2 myśli na temat “Własny blog – cz.2”

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.