Quake pod Warp 3D

Tak jak wspominałem ostatnio – przyszedł czas na gry 3D. W końcu chcę  się nacieszyć i nowoczesną kartą i nowym Warpem 3D.
Na warsztat wziąłem odświeżone wersje – Quake I „DarkPlaces” oraz Quake II „High Definition”.
Jest faktem że po Doomie to Quake nie tylko był nowością w sensie nie był bitmapowy, wnosił 3D. Quake był mroczny. Te zgnilce wyszarpujące resztki mózgów ze swoich czerepów i rzucające w moją stronę to było novum, w porównaniu z nimi Doom to było zwykłe rozpaprywanie jakichś stworów.
Quake wyszedł w 1996 r. czyli bardzo dawno – to już 20 lat! Pierwsza wersja amigowa – 1998 r. W sumie chciałoby się powiedzieć „Quake to żadna atrakcja”. Niemniej sytuacja amigowców jest inna, i o ile sam Quake z pewnością nie jest nowością o tyle „nowocześnie wyglądających produkcji” mamy niewiele.
O wcześniejszych wersjach Quake na Amigę można poczytać po polsku tutaj:
Ja zajmę się najnowszymi wersjami wykorzystującymi najnowsze karty i sterowniki.

DarkPlaces

DarkPlaces nie jest modem gry. Jest nowym silnikiem. Na tym silniku pracuje między innymi znany głównie z linuksa hicior Nexuiz. Silników do Quake było więcej, w przypadku Quake II eksperymenty sięgały nawet do adaptacji z Dooma 3 i Quake 4.

Wracając do „jedynki” – tak się stało że DarkPlaces na dziś jest tym najbardziej zaawansowanym technicznie i najczęściej używanym współcześnie.
Silnik to jedno, drugie to „mody”. To modyfikacje w formie łatek. Najbardziej znana to Rygel’s Textures Pack – były dwie wersje: High (900 MB) i Ultra (2,7 GB). Zdecydowania ta druga jest najbardziej popularna.
Instalacja polega na pobraniu archiwum (w sieci najczęściej spotykane to 3-częsciowe RAR). Po rozpakowaniu uzyskany plik rygel-dp-texturepack-high.pk3 należy umieścić w podfolderze gry o nazwie  ID1. Następnie do pliku config.cfg należy na końcu dopisać 3 linijki:

r_glsl 1
r_glsl_offsetmapping 1
r_glsl_offsetmapping_scale 0.05

Pozostałe, uzupełniające mody, to:
Reforged Bestiary Pack
Pretty Water
Romi’s rtlights
Jasne że to wierzchołek tematu, tego jest więcej, podałem polecane przeze mnie.
Czyli od zera idąc po kolei: instalacja DarkPlaces, wrzucenie katalogu ID1 z oryginalnego Quake, nałożenie na to modów.

Tak to wygląda na PC.

„Nasza” wersja jest autorstwa znanego specjalisty od portów SDL czyli HunoPPC. Był to świąteczny prezent (23 grudnia 2015). Numer kompilacji to 0.95 beta1.

Nie sprawdzałem tego na modach tylko zagrałem tym co było. Do podkatalogu ID1 oczywiście trzeba wrzucić pliki pak0.pakpak1.pak z oryginalnego Quaka.
W dołączonym pliku pomocy jest lista funkcjonalności i przedstawienie różnych zagadnień. Jest też lista obsługiwanych modów (ale nie zwykłych łatek polepszających wygląd tylko tych dających nam nowe gry).
Jak to wyglądało u mnie na AmigaOne 500? Czy kontakt z Quakiem był wystarczająco „wstrząsający”? Myślę że nie.
W zasadzie do samej gry nie ma co się przyczepić. U mnie jedynie nie mogłem zmienić domyślnych ustawień bo gra wysypywała się. Poza tym nie mam żadnych zastrzeżeń – oprawa względem oryginału jest bardzo dobra. Choć puryści twierdzą że zamiast modować nie ma jak odpalić tego oryginalnego ziarnistego Quaka w Full HD, że się obroni sam mimo upływu czasu. Co człowiek to opinia.
Na pewno ciekawi was jak to szybko chodzi. Dla przypomnienia -wywołanie konsoli tyldą ~
Następnie wpisanie

timedemo demo1
Tam podawane są minimalne, średnie i maksymalne wartości. Wynik to 18/22/45 fps.

Rozpiętości rzeczywiste były dużo większe niż podaje to timedemo, bo od 9 do 57. To jest bardzo duży rozrzut. Porównawczo 28-164 fps to skrajne wartości na  X1000 z Radeonem R280 Toxic Sapphire (wyniki HunoPPC).  To z kolei pokazuje że „duże” nowe AmigaOne takie jak X1000 mają 3x większą wydajność od komputerków „średniego segmentu”. To dlatego na forum ci „lepsi” nie rozumieją naszych problemów ;-)

Na PC porównawczo też zapuściłem test. Przeleciało to moment, mniej jak 2 sekundy. Wielokrotny pomiar wskazał przedział 333-1000 klatek na sekundę (procesor E8500).

 

Skąd wziąć amigowego DarkPlaces?  Stąd:
Skąd pobrać wersję pecetową dla porównania:
Pliki oryginalnego Quake to już we własnym zakresie. Działają pliki z wersji shareware.

 

Nie byłbym sobą gdybym się do czegoś nie przyczepił ;) Czytelność czcionek – stylizacja jest mocno przedobrzona, u mnie jest nieczytelna

WP_20160326_20_45_20_Pro
WP_20160326_20_48_18_Pro

Na szczęście to nie przeszkadza w samej rozgrywce. Efekty świetlne wybuchów nie trafiają do mnie. Poza tym podoba mnie się.

Poniżej filmik
Jak widać nie jest tak źle jak sugeruje wynik timedemo.

Quake 2

No tu już było całkiem fajnie. Jeśli Dark Places dawał płynną grywalność z nowymi efektami to Quake 2 subiektywnie okazał się dla mnie… szybszy? Fani FPP wiedzą w czym rzecz, zwykła płynność to za mało, musi być „tak jak ma być” po prostu. I Quake 2 wydaje się oferować to, żadnych kompleksów względem PC. Zdaję sobie sprawę że ta gra ma swoje lata, no ale dla równowagi zdajmy sobie sprawę z wydajności naszej platformy sprzętowej względem nowych zabawek PC ;] Na te procesory co mamy – Quake 2 prezentuje się świetnie.

Właściwie jak się zastanowić to kupno płatnych sterowników do darmowej gry w zasadzie wyrównuje „koszt” – mam sterownik który daje mi furtkę do kolejnych gier, w tym darmowych. Czyli warto kupić Warp 3D bo wreszcie można coś sensownego zobaczyć ;]

Rozdzielczości są dziwaczne, nie miałem natywnej dla swojego monitora (1650 x 1080). Za to największa jest naprawdę ekstra.

WP_20160401_17_01_39_Pro

A jak wygląda sama gra?

WP_20160326_20_31_02_Pro

WP_20160326_20_36_30_Pro

WP_20160326_20_35_25_Pro

Jeśli chodzi o wynik timedemo dla Quake 2 – to u mnie na domyślnych ustawieniach w rozdzielczości 1280x 1024 było… 18,6 fps. Szok i niedowierzanie – tego nie widać że tak wolno. Tego absolutnie nie czuć w grze, podobna sytuacja jak przy DarkPlaces. Poniżej filmik.

Porównawczo na PC nie mierzyłem, ale jakby ktoś chciał to trzeba wyłączyć synchronizacją pionową V-sync – w przeciwnym przypadku liczba klatek będzie taka jak odświeżanie monitora (czyli np. 60 fps).

No i – prawie najważniejsze – skąd pobrać:

http://hunoppc.amiga-projects.net/content/quake-ii-version-spéciale-improved-rendering-hd-amigaos4

Podsumowanie

Widać że procesor w AmigaOne 500 i SAM jest za słaby – jest „wąskim gardłem”. Jednocześnie nowoczesna karta graficzna wsparta odpowiednimi sterownikami jest w stanie zrekompensować tę świadomość i poprzez oferowane efekty uczynić rozgrywkę naprawdę miodną. Malkontentom (jeśli są więksi ode mnie) przypominam że wziąłem na warsztat gry ulepszone względem oryginału. Tu się nie ma co brechtać z ilości klatek tylko popatrzeć na to co te gry oferują pod względem obsługiwanych efektów. A będzie jeszcze lepiej, wszak na horyzoncie już Warp 3D Nova. Prawdopodobnie w tym roku jeszcze będzie obsługa UVD (wsparcie dekodowania filmów). „Jeszcze nigdy tak niewielu nie robiło tak wiele dla tak nielicznych” ;]

Wrażenie z gry na żywo jest o wiele lepsze – filmik coprawda kręciłem w Full HD ale jak to z monitora – zawsze będzie wyglądał trochę ohydnie.

To oczywiście nie wszystko w temacie gier typu FPP rozwijających skrzydeł na nowszych kartach i sterownikach.

Dla miłośników Star Wars:

OpenJK (Jedi Academy):
OpenJK (Jedi Outcast):

 

Niech Moc będzie z wami! ;-)

 

[ ↑ ]
Zabierz mnie na górę!

7 myśli na temat “Quake pod Warp 3D”

  1. Myślę że widać te 18 fps, ale faktycznie ciekawe w jakim procencie nudzi się karta czekając na obliczenia z procesora. Kwestia ile to sama optymalizacja sterownika Warp3d, słyszałem że jest dużo, lepiej ale jak bardzo.
    Na pc odpaliło by się program do sprawdzenia obciążenia procesora i karty graficznej. Jest już coś takiego dla Ati na Amigę ?

    1. Nagrałem demówki, czyli poziom trudności wysoki z wysokim natężeniem akcji. Normalnie rozgrywka jest bardziej „leniwa” i subiektywne wrażenie jest takie że Quake 2 chodzi lepiej jak DarkPlaces. No ale timedemo nie pokazuje tego. W rzeczywistości średnia jest bardzo myląca, jeden zaciach może zepsuć cały wynik. choć te 18,6 fps było stałe (3 identyczne wyniki pod rząd).
      Kręcenie z ręki daje też małą nieostrość, prześwietlenia i różne takie, nie widać dobrze że grafika jest wysokiej jakości. Niestety na nagrywanie tego z poziomu komputera to procesor jest za słaby.
      Procesor w AmigaOne 500 jest minimalnie słabszy niż w stareńkiej AmigaOne XE, jest najsłabszym elementem. Plusy to nowe złącza rozszerzeń dla kart i szybkie pamięci. Generalnie przy użytkowaniu komputera „jak dawniej” czyli trackery, kodowanie i różne użytkowe, jest całkiem fajnie. Ale internet czy nowoczesne gry – to już nasze PPC odstają. Poziom okolic 1 GHz to przecież właściwie okolice wydajnościowe dobrego smartfona.

      Nie wiem o takim benchmarku, w sensie pokazującym obciążenie grafiki i procesora jednocześnie.
      Najbardziej popularne benchmarki to RageMem pokazujący szybkość na linii procesor-pamięć, oraz GfxBench 2D dla kart graficznych. Są procedury porównawcze oparte na rozpakowywaniu plików, dekodowaniu mp3, i podobne, ale to są wszystko testy praktyczne. Nie ma takiego benchmarka syntetycznego o jakim mówisz czy nawet jakiegoś „technologicznego dema”.

      Ja będę robił wszystkie testy praktyczne, bo tylko takie mają dla mnie wartość. Czyli w Quake – podam klatki na sekundę, w Blenderze – czas renderowania.

        1. Odwiedziłem stronę projektu Berseker, ale po zainstalowaniu tego wszystkiego z łatkami – no nie działał mi. Zawsze czegoś brakuje, jakiegoś pliczku. Poświęciłem na to pół godziny i więcej nie mam ochoty z tym walczyć.
          Nie wiem na bazie czego został zrobiony port amigowy, silnik jest udostępniony legalnie, natomiast wszelkie mody – nie znam szczegółów jak to jest tworzone „od kuchni”.
          Jeśli szukasz czystej wersji Quake 2 to oczywiście nie ma jej do pobrania legalnie za darmo nigdzie, ponieważ ta gra ciągle znajduje się sprzedaży (np. na Steamie goła wersja to 5 euro, z wszystkimi rozszerzeniami to 25 euro). Możesz pobrać jedynie wersje do gry w multiplayer. Natomiast wszelkie kopie w internecie normalnej wersji pełnej są linkowane na torrentach; nawet jeśli mają dedykowane strony to plik leży gdzieś w chmurze. Mało tego jest, bo na bieżąco zgłaszane są takie pliki przez „życzliwych”.
          Typowy plik to spakowany obraz iso ok. 570 MB.

          1. Dzięki za info. Myślałem że jest również wersja na Pc tego moda z Amigi jak DarPlaces. Tak na marginesie Quake 2 HD to zremasterowana wersja oryginału czy typowy mod zrobiony przez fana gry? Hmm może ma Pan link do wersji na amige?

            1. Wydaje się mi że HD to są mody fanów.
              Link do wersji amigowej dołożyłem w treści artykułu, w sumie powinien tam być wcześniej.
              Co do wersji PC – pod koniec tej recenzji:
              http://www.oldpcgaming.net/quake-ii-review/
              jest czerwony przycisk który może być dla ciebie pomocny.
              Niestety nie ma tam rozdzielczości FullHD, jedynie 1600×1200 i inne bardziej przydatne, ale mniejsze.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.