Co nowego w AmigaOS
Informacje o nowościach dla starych użytkowników AmigaOS 3.x w pigułce:
– wprowadzono język skryptowy Python, ale ARexx został zachowany
– wprowadzono biblioteki współdzielone *.so , ale libs zostały zachowane
– wprowadzono obsługę pamięci wirtualnej, ale RAM-dysk został zachowany
– Kickstart jest, ale teraz nie w kości ROM ale jako katalog na dysku
– zachowane zostały: struktura katalogów, Workbench, ściągalne ekrany, datatypy
– ładniejszy wygląd, rożne drobne ale istotne dla użytkownika usprawnienia
Dlaczego wprowadzono obce elementy (np. z linuksa)? Chodzi o dostęp do wartościowych programów. Dzięki temu mamy Timberwolfa (amigowa wersje przeglądarki internetowej Mozilla), czy programu do grafiki 3D – Blender.
Wyzwania na przyszłość (problemy do dziś nie rozwiązane) – to sterowniki 3D do kart graficznych, obsługa procesorów 2 i więcej-rdzeniowych, oraz pełna ochrona pamięci.
Kompatybilność
Ze starymi rzeczami jest niepełna.
Programom pisanym pod system ma za zadanie ja zapewnić Petunia – emuluje sam procesor Motorola 680×0 dla PPC , układy specjalizowane już nie. Ładowana jest przy starcie systemu (znajduje się w Kickstarcie).
Z grami jest gorzej, ale ostatnio poczyniono istotne kroki w kierunku udogodnienia życia użytkownikom. W Update 4 jest program RunInUAE pozwalający uruchamiać klasyczne oprogramowanie pomijające system, bezpośrednio z poziomu Worbencha (w tym obrazy ISO i WHD); zawiera także stare ROM-y. Ukazała się też łatka umożliwiająca granie w Napalm.
Informacje o współczesnym AmigaOS
Najlepsza strona o AmigaOS (ang.) prezentująca wszystko co istotne w tym temacie (system, oprogramowanie, sprzęt) – znajduje się pod tym linkiem: http://www.amigaos.net/
opublikowano: 30.06.2012 r. ostatnia edycja: 20.02.2016 r.